A családok biztonságérzetét erősíti, ha eltérő fejlődésű gyermekeik minél előbb segítséget kaphatnak – mondta a Miniszterelnökség családpolitikáért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Gyermekút projekt zárókonferenciáján.

Beneda Attila – az eltérő, megkésett fejlődésű kisgyermekek hatékonyabb ellátását támogató – Gyermekút projektet méltatva azt mondta, még nem volt korábban ehhez hasonló program, amely a gyermekekkel foglalkozó ágazatok szereplőit így összefogná, és ehhez hasonló ágazatközi együttműködést hozna létre.
Szuromi-Kovács Ágnes, a projektet megvalósító Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője kiemelte, küldetésük a családok tájékoztatása, a családbarát szemlélet terjesztése, hogy a vágyott gyermekek világra jöhessenek és szeretettel teli környezetben nevelkedhessenek.
Ezt támogatta az öt éve indított, a kora gyermekkori fejlesztést erősítő Gyermekút projekt is, amelyet szeretnék folytatni, tervezik például gyermekkori intervenciós központok felállítását – tette hozzá.
Kereki Judit, a projekt menedzsere és szakmai vezetője elmondta, azért indult el a Gyermekút program, mert korábban nagyon nehéz volt az ellátórendszerben megtalálni a megfelelő szakembereket, akik segíteni tudtak a szülőknek a gyerekek fejlesztésében, különösen a három év alatti gyerekek esetében volt nehéz bekerülni az ellátásba.
Ezért képzéseket indítottak szakembereknek, támogatták a szülők és a szakemberek együttműködését, és igyekeztek bővíteni a szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Kiadtak módszertani kézikönyveket, protokollokat, szakmai honlapot fejlesztettek, és kialakítottak egy az ágazati rendszereket összekötő informatikai hálózatot is – ismertette a szakember.
A sajtóközleményben azt írták, hogy az iskoláskor előtti gyermekek mintegy 17 százalékát érinti valamilyen fokú fejlődési megkésettség vagy eltérés egy nemzetközi kutatás szerint. Ezért rendkívül fontos, hogy a kisgyerekek fejlődési eltéréseit minél korábban felfedezzék és a családot a megfelelő szakemberhez irányítsák. A Gyermekút projekt abban segít, hogy az érintett gyermekek és családjaik, valamint az ellátásukban dolgozó szakemberek időben és megfelelő felkészültséggel kapcsolódjanak be a felismerés, a diagnosztika és a fejlesztés, terápia folyamatába.